Nieuwe werkwijze bij niet betaalde premies Lees online  |  Afmelden
Monuta
 
Monuta nieuwsbrief augustus 2021
 
Wat als uw klant de premie niet betaalt?
 
 
 
Nieuwe werkwijze bij niet betaalde premies
Het komt wel eens voor dat klanten een premie vergeten te betalen. Wij herinneren de klanten dan aan de openstaande premie. Volgt na drie herinneringen nog geen reactie, dan wordt automatisch de dekking opgeschort en een royement aangekondigd. De kans bestaat dat door uw tussenkomst, of door contact met ons Service Center, de polis alsnog wordt behouden en de betaling wordt hersteld.

Helaas wordt vanwege een premieachterstand een verzekering ook wel beëindigd. Voorheen kregen uw klanten dan een premievrije polis als de waarde boven de minimumgrens uitkwam. Uit onderzoek is gebleken dat klanten zelf niet zozeer op een premievrije dekking zitten te wachten. Daarnaast behoudt u over een dergelijke polis de zorgplicht en heeft Monuta relatief hoge kosten die niet in verhouding staan tot het verzekerde bedrag.

Vanaf heden kopen we bij een royement op basis van onbetaalde premies de polis daarom direct af. We beëindigen de volledige dekking, informeren de klant en de klant ontvangt de afkoopwaarde (indien van toepassing). Mocht een klant niet tevreden zijn met de afkoop van zijn polis, dan kan na betaling van de openstaande premies de polis op verzoek worden hersteld. Eventueel kunnen we een premievrije polis afgeven. Bij voorkeur met een premievrij bedrag dat groter is dan € 1.500 per verzekerde.
Crematie- en grafkosten: zijn deze verzekerd?
Onze (desk)accountmanagers krijgen regelmatig vragen over de inhoud van Monuta natura uitvaartverzekeringen. Vooral over de natura uitvaartverzekeringen die zijn afgesloten vóór juni 2020; het moment waarop Monuta twee nieuwe uitvaartverzekeringen introduceerde.

Bij een (oude) natura uitvaartverzekering is sprake van een vast omschreven pakket van producten, zoals de diensten van de uitvaartverzorger, rouwkaarten, een kist, auto, etc. Deze producten en diensten staan expliciet vermeld op de polis. Crematie- en grafkosten zijn hiervan vaak geen onderdeel. Deze kunnen eventueel worden betaald uit het vrij besteedbaar bedrag. Crematiekosten verschillen namelijk per crematorium, net als de grafrechten die per begraafplaats enorm kunnen variëren. Monuta kan geen afspraken maken met crematoria en begraafplaatsen over een uniforme hoogte van de crematie- en grafkosten. Ook is bij het afsluiten van een uitvaartverzekering de wens voor cremeren of begraven niet altijd bekend.

In onze nieuwe natura uitvaartverzekering is het eenvoudiger. Er is géén vastgesteld pakket van diensten en producten verzekerd, maar alleen de dienstverlening van de uitvaartverzorger. Aangevuld met een geheel vrij besteedbaar bedrag.

Monuta onderzoekt overigens jaarlijks alle crematie -en grafkosten en stelt deze ter beschikking zodat u als adviseur een passend advies kunt geven. Ga hiervoor naar Monuta Wijzer en zoek op het woord ‘grafkosten’.
Lees meer
Zegt u ‘het spijt me’ na een gebrekkig advies?
Goed advies geven en het vervolgens goed regelen. Dat is zo’n beetje de kern van het beroep financieel adviseur. Gelukkig gaat dat meestal goed. Maar soms ook niet. En als financieel adviseur is dat meer dan vervelend. De consument verwacht foutloze dienstverlening, en dat is logisch. Want fouten op dit gebied kunnen niet alleen behoorlijk kostbaar, maar ook behoorlijk pijnlijk zijn. En hoe reageert u dan? Trekt u het boetekleed aan als u een keer een fout hebt gemaakt?
Lees de blog
Artikelen bestellen? Dat kan nu via Monuta Wijzer
Wij maken het u gemakkelijk: u bestelt vanaf nu eenvoudig uw marketingmiddelen via Monuta Wijzer. Daarmee vervalt de webshop op MonutaNet.

U kunt de volgende marketingmiddelen bestellen:

  • Advertenties (zowel online als offline)
  • Bewaarkaart 'Wat te doen bij overlijden'
  • Monuta Uitvaartwensformulier
  • Uitvaartkostenmeter (A4 leaflet)

Log in op MonutaNet, ga naar tabblad Monuta Wijzer, klik vervolgens op het gewenste marketingmiddel en vul het aanvraagformulier in. Wij pakken uw bestelling direct op, zodat u deze uiterlijk binnen 5 werkdagen ontvangt.

Naar MonutaNet
Snellere afhandeling e-mailverzoeken
Regelmatig ontvangen wij e-mails op monuta@monuta.nl. Dit e-mailadres komt binnenkort te vervallen. Wij leggen u graag uit wat vanaf nu de beste werkwijze is:

  • mutaties@monuta.nl gebruikt u voor mutaties over:
    afkoop, premievrij maken, intermediairwijziging, het wijzigen van een begunstiging of een overdracht.
  • Mutaties die u zelf snel kunt doorvoeren in MonutaNet:
    Nederlandse adreswijziging, kind bijschrijven voor gratis kinderverzekering, betalingsgegevens, IBAN nummer.
  • intermediair@monuta.nl gebruikt u voor alle overige mutaties en/of vragen.
    Uw e-mail handelen wij zo spoedig mogelijk af. De doorlooptijd is korter dan een e-mail naar het oude monuta@monuta.nl.

Bedankt voor uw medewerking.
 
Blijf op de hoogte: Facebook   Twitter
 
Bezoekadres
Monuta
Schumanpark 11
7336 AM Apeldoorn
 
Postadres hoofdkantoor
Monuta
Postbus 20
7300 AA Apeldoorn
Intermediair support
055 - 539 11 30 intermediair@monuta.nl
(rnummer:)